درباره دانشگاه

آشنایی با دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
 

تاریخچه واحدهای پزشکی، دندانپزشکی و علوم دارویی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، ۲۷ خرداد ۱۳۶۴ راه‌اندازی شد و فعالیت آموزشی خود را با ریاست حسین یحیوی و راه‌اندازی چهار رشته تحصیلی پزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای، پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی و با جذب ۳۷۶ دانشجو آغاز کرد.

این واحد دانشگاهی با داشتن ۲۳ رشته و حدود ۱۲ هزار دانشجو دارای چهار دانشکده مصوب و سه رشته مستقل و جمعاً در ۲۳ رشته در مقاطع تحصیلی دکتری حرفه‌ای، کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی بود که حدود ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل داشته است.

یکی دیگر از واحدهای حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران واحد دندان‌پزشکی بود که ۱۷ شهریور ۱۳۶۵ راه‌اندازی شد. این واحد دانشگاهی ۳۲ ساله تنها واحد تخصصی دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و اولویت نخست دانشجویان این رشته است.

واحد دندان‌پزشکی تهران تا سال گذشته بیش از ۶ هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های دندانپزشکی را تحویل جامعه داده و به تنهایی و بدون هیچ‌گونه بار مالی برای دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود یک‌ششم دندان‌پزشکان کشور را تربیت کرده است.

واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز سال ۱۳۶۴ در تهران با هدف تربیت و تأمین بخشی از نیروهای داروساز مورد نیاز کشور با کیفیتی هم‌سطح دانشگاه‌های دولتی وقت راه‌اندازی شد و با کیفیتی مشابه دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان توسعه یافت.

۲۴ مرداد سال 96 بود که تصمیم و مصوبه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای تجمیع واحدهای پزشکی، دندان‌پزشکی و علوم دارویی و تشکیل نخستین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران آغاز شد.

جزئیات و فواید تجمیع واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران

مرداد ماه سال 96 دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در اجرای مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد و واحدهای علوم دارویی، دندانپزشکی و واحد پزشکی تهران به عنوان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به عنوان اولین و بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تجمیع شدند.

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حال حاضر دارای بیش از 23000 دانشجو و  ۸ دانشکده شامل دانشکده‌های داروسازی و علوم دارویی، دندان‌پزشکی، علوم و فناوریهای نوین، شیمی دارویی، پرستاری و مامایی، بهداشت و مهندسی پزشکی، پیراپزشکی و پزشکی، بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.

درحال حاضر و براساس سیاستگذاری‌های کلان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تجمیع واحدهای داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی و همچنین حدود 70 رشته‌محل با بیش از 23000 دانشجو و حدود دوهزار و ۵۰۰ نفر عضو هیات‌علمی متخصص در رشته‌های مختلف علوم پزشکی ایجاد شده است و قطعا استحقاق و شایستگی تبدیل به یک دانشگاه بزرگ را دارد.

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با استقلال مالی و با مدیریتی آینده نگر و عملگرا به پرورش نیروی انسانی متخصص، خلاق، اخلاق مدار و کارآمد جهت ورود به سیستم سلامت، آموزش پژوهش، صنعتی، خدماتی و تقویت آنها و نیز تولید و گسترش علم می پردازد و به برخورداری جامعه از سلامت کمک می نماید.

چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ارتقای سلامت جامعه و بهبود کیفیت علمی و تاثیرگذاری در تولید علم و تولید فارغ التحصیلان متخصص و رشد تعاملات علمی، ملی و بین المللی و نیز گسترش رشته های مرتبط با ارتقاء کیفی آموزش است.

معرفی مراکز درمانی و دانشکده ها

بیمارستان بوعلی در شرق تهران

 بیمارستان بوعلی با  ۱۶۸ تخت مصوب و 67 هزار متر مربع وسعت، بزرگ‌ترین بیمارستان شرق تهران محسوب می‌شود. این بیمارستان یکی از مراکز دانشگاهی کشور است که تمامی خدمات درمانی مستقیما زیرنظر پزشکان متخصص و فوق‌تخصص، برای بیماران انجام می‌شود و با تمامی بیمه‌های جاری شامل تامین اجتماعی، خدمات درمانی، ارتش و تمام بیمه‌های تکمیلی قرارداد دارد. در این بیمارستان تمامی اعمال جراحی عمومی و تخصصی ازجمله: اعمال لاپاراسکوپی، جراحی‌های عمومی، آندوسکوپی سینوس، ستون مهره‌ها، دیسک، تومور‌های مغزی، چشم، قلب و عروق، ارتوپدی و تصحیح شکستگی‌ها، سنگ کلیه،  فک و صورت، زیبایی بینی، سزارین، ترک اعتیاد زیرنظر بیهوشی انجام می‌شود. اورژانس بیمارستان بوعلی به‌طور شبانه‌روزی با حضور متخصصان مقیم،  آماده ارائه خدمات هستند.

بیمارستان امیرالمومنین(ع) در جنوب‌شهر تهران

 بیمارستان 220 تختخوابی امیرالمومنین(ع) از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. این بیمارستان در سال 1359 تاسیس شده و یکی از فعال‌ترین بیمارستان‌های منطقه جنوب تهران به مساحت 5854 مترمربع و 7470 مترمربع بنای مفید است.

بیمارستان فوق‌تخصصی امیرالمومنین‌(ع) دارای بخش‌های تخصصی داخلی و عفونی جراحی CCU، ICU زنان و زایمان و دیالیز، است که با بیش از 40 پزشک متخصص و فوق‌تخصص در خدمت آموزش دانشجویان و ارائه خدمات به مردم منطقه است. با تجهیز بیمارستان‌های تابعه که درحال حاضر زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی تهران اداره می‌شود، امکان بهره‌مندی پرسنل دانشگاه از خدمات فوق‌تخصصی پزشکی در سطحی مطلوب و با تسهیلاتی ویژه میسر است.

بیمارستان فرهیختگان در شمال غرب تهران

بیمارستان فرهیختگان با 320 تخت بزرگ‌ترین بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است. در واقع یک سرمایه عظیم ملی است که در شمال غرب شهر تهران و در مجاورت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و در زمینی به مساحت 45هزار متر مربع و بنایی برابر 43هزار مترمربع در 9 طبقه است. این بیمارستان با توجه به آخرین استانداردهای وزارت بهداشت به ازای هر تخت بیمارستانی بالغ بر 134 مترمربع فضای فیزیکی تاسیس شد که این نمونه در کشور کم‌نظیر است. بیمارستان فرهیختگان با هدف توسعه آموزش رشته‌های تخصصی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، به‌کارگیری پژوهش‌های کاربردی و ارائه خدمات جامع سلامت به آحاد جامعه طراحی و ایجاد شده است.

کلینیک آموزشی، پژوهشی و خدمات بهداشتی درمانی قدس

 درمانگاه تخصصی قدس با مساحت 4129 مترمربع زمین و 1077 متر‌مربع بنای مفید،  دارای درمانگاه‌های تخصصی اطفال، زنان، داخلی، جراحی، قلب و عروق، گوش و حلق و بینی، چشم پزشکی، ارولوژی و آزمایشگاه است که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است. پایگاه بهداشت درمانگاه قدس ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و تنظیم خانواده، مراقبت‌های مادران باردار، پایش رشد کودک و واکسیناسیون به صورت رایگان بوده و در سطح دانشگاه آزاد اسلامی منحصربه‌فرد است. این پایگاه همچنین عرصه و فیلد دانشجویان پزشکی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، پرستاری و تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی است و سالیانه مسئولیت آموزش حدود هزار دانشجو را برعهده دارد.

 

معرفی 8 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران

دانشکده پزشکی

دانشکده پزشکی درسال 1364 تاسیس شده و طی 32 سال یکی از بزرگ‌ترین و پیشروترین دانشکده‌ها درمجموع دانشکده‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود. این دانشکده با دراختیار داشتن حدود 210 نفر عضو هیات‌علمی آموزش بالغ بر 2000 دانشجوی پزشکی را عهده‌دار است. دوره دستیاری داخلی برای اولین‌بار در سال 95 در دانشکده راه‌اندازی شده و امسال همزمان با پذیرش دومین دوره دستیاران داخلی، کارشناسی‌ارشد علوم تشریحی را نیز با کسب مجوز از وزارت بهداشت در دانشکده راه‌اندازی کرده است. این دانشکده درحال حاضر بالغ بر 150 نفر دانشجو در رشته روانشناسی بالینی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دارد که در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند. با توجه به تعداد زیاد دانشجویان پزشکی و آمار بالای دانشجویان میهمان و انتقالی، دانشکده پزشکی برای تامین بخش‌های آموزش بالینی علاوه‌بر بیمارستان‌های تابعه و در اختیار خود (بیمارستان‌های امیرالمومنین‌(ع) بوعلی، جواهری و کلینیک قدس) با بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتش و البرز نیز قرارداد دارد.  دانشکده پزشکی با در اختیار داشتن کادر هیات‌علمی مجرب و دلسوز در حوزه علوم پایه و بالینی و به‌خصوص آموزش مستقیم توسط اساتید بالینی سعی بر قوی‌تر کردن بنیه علمی فارغ‌التحصیلان خود دارد، به‌طوری‌که در سال جاری نزدیک به 80 نفر از دانش‌آموختگان این دانشکده در آزمون دستیاری سال 96 وزارت بهداشت در رشته‌های مختلف پذیرفته شدند که سه نفر از آنها جزء رتبه‌های یک درصد برتر کشوری سال 96 بوده‌اند و تمام این موارد بیانگر آن است که دانشکده پزشکی شایستگی ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر پزشکی و ورود به عرصه فلوشیپی و دستیاری تخصصی را دارد.
 

دانشکده دندانپزشکی

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی 17 شهریور ماه 1365 با پذیرش حدود 40 دانشجو در رشته دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز کرده و هم‌اکنون در تمام رشته‌های علوم دندانپزشکی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشجو می‌پذیرد.

 
رشته‌های تحصیلی این واحد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی علاوه‌بر تربیت دانشجویان در مقطع دکتری حرفه‌ای دارای 9 رشته تخصصی دندانپزشکی شامل (اندو، پروتزدندان، جراحی، ارتودنسی، کودکان، ترمیمی، پریو، رادیولوژی، بیماری‌های دهان و دندان) کارشناسی پیوسته ساخت پروتزهای دندانی و کارشناسی ناپیوسته ساخت پروتزهای دندانی است.

 
تعداد فارغ‌التحصیلان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران تاکنون تعداد 3982 نفر در مقطع دکتری عمومی دندانپزشکی، 169 نفر در مقطع تخصصی دندانپزشکی، 529 نفر در مقطع پرستاری دندانپزشکی، 77 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی پیوسته، تعداد 74 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی ناپیوسته، 1067 نفر در رشته ساخت پروتزهای دندانی و تعداد 130 نفر در مقطع کاردانی بهداشت‌کار دهان دانش‌آموخته تربیت کرده و تحویل جامعه داده است.

 
تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل دانشجویان شاغل به تحصیل دانشکده دندانپزشکی حدود 1300 نفر هستند که از این تعداد جمعا 90 نفر در 9 رشته تخصصی دندانپزشکی، 1100نفر در مقطع دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی و 20 نفر در مقطع مختلف کارشناسی پیوسته ساخت پروتزهای دندانی و پنج نفر در کارشناسی ناپیوسته پروتزهای دندانی به تحصیل اشتغال دارند.

دانشکده داروسازی و علوم دارویی

 دانشکده داروسازی و علوم دارویی دیگر دانشکده حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده داروسازی و علوم دارویی است؛ پس از راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 که اکنون به‌عنوان برترین دانشگاه حضوری جهان با رتبه اول تولیدات علمی در کشور ارزیابی شده است، دانشکده فوق در سال 1364 در تهران با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای داروساز مورد نیاز کشور با کیفیتی هم‌سطح دانشگاه‌های دولتی وقت راه‌اندازی شد و با کیفیتی مشابه دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان توسعه یافت. این دانشکده در سال 1364 توسط مرحوم محمدباقر شایورد تاسیس شد و با مدیریت وی تا سال 1387 نسبت به تربیت دانشجو در رشته داروسازی پرداخت.  درحال حاضر دانشکده داروسازی و علوم دارویی دارای 42 آزمایشگاه و کارگاه فعال، یک مرکز تحقیقاتی دایر و دو مرکز تحقیقاتی درحال تاسیس، پنج داروخانه (سه‌ داروخانه شهری و دو داروخانه بیمارستانی)،  کتابخانه‌ای با بیش از 20هزار جلد کتاب، دو سایت آموزشی و پژوهشی، 40 عضو هیات‌علمی و تعداد 3600 دانشجوی مشغول به تحصیل در رشته‌های آموزشی (فارماسیوتیکس (داروسازی)، داروسازی تکمیلی، داروسازی مازاد، دکتری تخصصی اقتصاد و مدیریت دارو، کارشناسی‌ارشد سم‌شناسی، دکتری تخصصی سم‌شناسی، دکتری تخصصی فارماکولوژی، کارشناسی‌ارشد نظارت بر امور دارویی، مهندسی کشاورزی علوم و صنایع غذایی،  علوم و مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی، زیست فناوری مواد غذایی، فناوری مواد غذایی، ‌علوم مواد غذایی، ‌صنایع غذایی، ‌شیمی مواد غذایی و میکروبیولوژی مواد غذایی در مقطع کارشناسی‌ارشد، زیست فناوری مواد غذایی، ‌فناوری مواد غذایی، ‌تکنولوژی مواد غذایی و میکروبیولوژی مواد غذایی در مقطع دکتری تخصصی رشته صنایع غذایی ‌است. اگرچه این واحد دانشگاهی از سال 1365 تاکنون هرساله نسبت به جذب تعداد قابل‌قبولی دانشجو اقدام کرده است، اما حال که بیش از 31 سال از تاسیس این واحد دانشگاهی می‌گذرد، این واحد با برخورداری از بیش از پنج‌هزار دانش‌آموخته که 3562 نفر آنان دانش‌آموخته رشته دکتری عمومی داروسازی هستند، موفقیت‌های متعددی را در سطوح ملی و بین‌المللی در عرصه‌های علمی، اجتماعی و صنفی به خود اختصاص داده است و برای موفقیت حدود 9هزار دانشجوی درحال تحصیل و دانشجویان آینده خود در تلاش است تا محیطی علمی، فرهنگی و پویا با دستاوردهای شاخص آموزشی، پژوهش و فناوری، ارتباط با صنعت و حوزه بین‌الملل فراهم آورد.

 
دانشکده پیراپزشکی

دانشکده پیراپزشکی در سال 1387 تاسیس شده است. دانشکده پیراپزشکی متشکل از گروه‌های آموزشی علوم آزمایشگاهی، هوشبری و اتاق عمل در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است.

 
آمار دانشجویان درحال تحصیل دانشکده پیراپزشکی: رشته اتاق عمل 326 نفر
 رشته هوشبری 657 نفر
رشته علوم آزمایشگاهی 346 نفر

  معرفی رشته تکنولوژی اتاق عمل  رشته کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل شاخه‌‌ای از علوم پزشکی است که طی این دوره دانشجویان با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین جراحی در جراحی‌های تخصصی و فوق‌تخصصی آشنا شده و مراقبت و کمک به اداره بیمار را قبل، حین و بعد عمل می‌آموزند. دانش‌آموختگان این رشته عضوی از تیم بهداشتی درمان خواهند بود که به‌عنوان بخشی از تیم جراحی برای کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخش‌های اتاق عمل بیمارستان، بخش‌های مداخله تشخیصی درمانی و مراکز مراقبتی سیار ایفای نقش می‌کنند.
 
  
معرفی رشته هوشبری  با روش‌ها، تجهیزات و وسایل بیهوشی به‌ویژه هوشبری در جراحی‌های تخصصی و فوق‌تخصصی مثل قلب، عروق بزرگ، توراکس، مغز و اعصاب پیوند اعضا و... آشنا شده و نحوه مراقبت از بیماران در مراحل مختلف بیهوشی را فرا می‌گیرند.  با توجه به پیشرفت‌های دانش بیهوشی و توسعه تجهیزات و فناوری و به‌منظور ارائه خدمات مراقبتی مطلوب و اثربخش، استفاده از دانش‌آموختگان رشته فوق به‌ویژه در اتاق‌های عمل جراحی تخصصی، فوق‌تخصصی، واحد مراقبت‌های پس از بیهوشی (PACU) و سرویس درد حاد و مرکز فوریت‌های اورژانس ضروری به نظر می‌رسد.

 
معرفی رشته علوم ‌آزمایشگاهی رشته کارشناسی علوم ‌آزمایشگاهی شاخه‌‌ای از علوم پزشکی است که در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی خون، مایعــات و بافت‌های بدن انســان به‌منظور تشخیص بیماری پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه است. این رشته به موازات پیشرفت علوم‌پزشکی و گسترش دامنه‌ روش‌های تشخیص تجهیزات آزمایشگاهی نیز بسیار پیشرفت کرده، به‌طوری که امروزه شاغلان این رشته از دستگاه‌های الکترونیکی و اتوماتیک بسیار دقیق و حساس برای انجام آزمایش‌های مختلف بهره می‌گیرند.

 
دفتر توسعه آموزش (EDO)  دفتر توسعه آموزش دانشکده پیراپزشکی به‌عنوان بازوی اجرایی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) و با هماهنگی آن در راستای تحقق اهداف توسعه آموزش گام بر‌می‌دارد. شامل هفت کمیته اصلی است ازقبیل: کمیته اعتباربخشی، کمیته مشورتی و شورای آموزش دانشجویی، کمیته برنامه‌ریزی و طرح در‌س‌ها، کمیته پژوهش در آموزش و جشنواره آموزشی، کمیته ارزیابی صلاحیت بالینی، کمیته توانمند‌سازی اساتید و کمیته ارزیابی و ارزشیابی

دانشکده پرستاری و مامایی

 این دانشکده در بهمن 1364 به‌منظور تربیت پرستار و ماما در سطح کارشناسی گشایش یافت و از سال 1366 مبادرت به پذیرش دانشجو در رشته‌های پرستاری در مقطع کارشناسی‌ارشد کرد و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را توسعه داد. هم‌اکنون در رشته‌های پرستاری داخلی جراحی، پرستاری کودکان، پرستاری روان، پرستاری سلامت جامعه و از نیمسال اول 97-96 در رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه و دکتری پرستاری پذیرای دانشجویان است. درحال حاضر دانشکده پرستاری و مامایی با اخذ مجوز و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری پرستاری و همچنین با گسترش پنج رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های پرستاری داخلی جراحی، کودکان، روان‌پرستاری، سلامت جامعه و نیز رشته جدید پرستاری ویژه مسیر خود را در بستر ورود به عرصه تحصیلات تکمیلی به خوبی باز کرده است. به‌علاوه آزمایشگاه‌های این دانشکده دارای تجهیزات و امکانات به‌روز ازقبیل میکروسکوپ، استریوسکوپ، اسپکتروفتومتر، روتاتور، بن‌ماری جوش، بن‌ماری 37 درجه سانتیگراد، ترازو، میکروفیوژ، سانتریفیوژ، اتوکلاو، فور، انکوباتور، الکتروکاردیوگراف و سایر تجهیزات مورد‌نیاز است.   دستاوردهای پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی در این دانشکده از سال 1395 تعداد 78 پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ارشد به پایان رسیده است و تعداد 45 مقاله در پایگاه‌های معتبر نمایه شده‌اند، پنج کتاب توسط اساتید تالیف و تعدادی از کتب مجددا تجدیدچاپ شده‌اند و دو کتاب ترجمه شده و به‌علاوه دو کتاب نیز در دست چاپ هستند.  همچنین دانشجویان پرستاری و مامایی این دانشکده طی سال گذشته دستاوردهای پژوهشی خود را در کنگره‌های بین‌المللی ارائه داده‌اند. اعضای هیات‌علمی دانشکده با ثبت‌نام در سایت پژوهشیار و شرکت در کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی در ارتقای مرتبه علمی پژوهشی دانشکده تلاش کرده‌اند. به‌طوری که از شهریور 1396 تمامی امور پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی اساتید به شکل مکانیزه پیگیری می‌شوند.

 
دانشکده علوم نوین و فناوری‌های نوین

این دانشکده در مهر 1383 برای اولین بار در واحد تهران پزشکی با گرایش‌های میکروبیولوژی و علوم سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی دایر شد و از سال 1384 در گرایش ژنتیک در مقطع کارشناسی و از سال 1389 در گرایش بیوشیمی در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرفت. با توجه به برنامه‌ریزی‌های کلان انجام‌گرفته، نام دانشکده به علوم نوین با نگاه به طب ترمیمی تغییر یافته است. از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌ها از نظر تعداد دانشجویان است بنابراین پرورش و تربیت نیروهای انسانی آن باید هدفمند و در راستای برنامه‌ها و اهداف تعریف‌شده در برنامه‌های راهبردی باشد. بر این اساس هدف از تاسیس این دانشکده تربیت نیروهای کارآمد و متخصص مورد‌نیاز کشور در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی) در زمینه‌های فناوری‌های علوم نوین، انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و توسعه فناوری به‌منظورخلق دانش و ثروت و ارائه خدمات و مشاوره‌های تخصصی به سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی است. از بهمن 1389 در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته علوم جانوری با گرایش بیوسیستماتیک جانوری و از مهرماه 1390 در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته ژنتیک پذیرش دانشجو داشته است.

 
دانشکده شیمی دارویی

دانشکده شیمی دارویی در سال 1391 با هدف تربیت نیروی متخصص شیمیست و به‌طور خاص در حوزه دارویی تاسیس شده است و از آنجا که واحد علوم دارویی دارای اساتید مجرب و متخصص و همین‌طور وسایل و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشی و آموزشی مناسب است، توانسته با حمایت مسئولان ارشد دانشگاه در این مدت کوتاه نسبت به تربیت نیروی متخصص اقدامات مفید و سازنده انجام دهد. درحال حاضر این دانشکده دارای تعداد سه آزمایشگاه آموزشی و دو آزمایشگاه پژوهشی و نیز دارای یک مرکز تحقیقات مواد اولیه دارویی است. تاکنون 161 مقاله معتبر توسط دانشجویان و اعضا به چاپ رسیده است و محصول زینک گلوکونات نیز محصول مرکز تحقیقات مواد اولیه این دانشکده است. همچنین دانشکده دارای شورای فرهنگی متشکل از اعضای هیات‌علمی و دانشجویان بوده که به‌طور ماهانه جلسات برگزار و مصوبات را به شورای فرهنگی دانشگاه ارجاع می‌دهند. هم‌اکنون بیش از دوهزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، شیمی کاربردی، شیمی دارویی و در مقاطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌های شیمی کاربردی، شیمی دارویی، شیمی و فناوری اسانس، فیتوشیمی، نانوشیمی و در مقطع دکتری تخصصی در رشته شیمی آلی مشغول به تحصیل هستند.

 
دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی و روانشناسی

رشته بهداشت محیط دانشکده بهداشت از قدیمی‌ترین رشته‌های دانشکده بهداشت است که از سال 1373 با اخذ 45 دانشجو در مقطع کاردانی بهداشت محیط آغاز به کار کرد. در سال 1378 ، 30 دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرش کرد. در سال 1392 اولین دوره کارشناسی پیوسته با پذیرش 20 نفر صورت گرفت و در ادامه فعالیت‌های گروه بهداشت محیط و پیگیری‌های صورت‌گرفته در سال 1395 نسبت به پذیرش چهار دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد اقدام کرده است که تاکنون 863 نفر در مقاطع فوق‌الذکر فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی و روانشناسی درحال حاضر با پنج گروه آموزشی گروه مهندسی بهداشت محیط شامل: کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، گروه بهداشت عمومی شامل: کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی و کاردانی رشته‌های بهداشت خانواده و بهداشت مبارزه با بیماری‌ها، گروه مهندسی پزشک، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای شامل: کارشناسی پیوسته، گروه روانشناسی کارشناسی پیوسته و کارشناسی‌ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی به فعالیت آموزشی خود ادامه می‌دهد.  دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی دارای حدود 2700 نفر دانشجو و حدود 150 نفر استاد تمام‌وقت و حق‌التدریس است.  

دستاوردها

با توجه به اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است وسلامت محوری ، توجه به سطوح مختلف پیشگیری در تدوین برنامه های کشور از جایگاه بالایی برخوردار است و در نهایت سبب عدالت اجتماعی در ارائه مراقبتهای بهداشتی میگردد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران نیز در حوزه ارتقاء سلامت،کاهش مرگ ومیر نوزادان، واکسیناسیون، بهداشت مادر وکودک ودر نهایت ارتقاء سطح سلامتی اعضاء جامعه نقش های چشمگیری در طول33 سال حضور خود در کشور ایفا نموده است.

دستاوردهای این دانشگاه در حیطه های آموزش، پژوهش، درمانی و فرهنگی به قرار ذیل می باشد:

حوزه آموزش

  • استانداردسازی آموزشی جهت ارائه خدمات پزشکی به مردم کشور از طریق تربیت نیروی انسانی ماهر در اقص نقاط ایران
  • تربیت پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان آگاه ،کارآمد، متعهد ومسئولیت پذیر وپاسخگو که با تلفیق وکاربرد علم سلامت وعملکرد مبتنی بر شواهد در عرصه های مختلف جامعه فعالیت دارند و موجبات ارتقاء سطح سلامت جامعه و افزایش کیفیت زندگی مردم جامعه را فراهم می نمایند
  • فارغ التحصیلان این دانشگاه با تفکر انتقادی و بکارگیری روشهای خلاق در امر تصمیم گیری برای حل مسائل بهداشتی جامعه بویژه در سطوح عالی مدیریتی مشارکت فعال دارند
  • دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه جهت ارائه خدمات سلامتی به جامعه در شرایط گوناگون با سایر گروههای نظام سلامت تعامل سازنده دارند
  • دانشجویان ودانش آموختگان از فناوری ودانش روز مبتنی بر شواهد جهت ارتقاء کیفیت مراقبتهای بهداشتی با در نظر گرفتن منابع وامکانات موجود در کشور استفاده بهینه می نمایند
  • نقش دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه در ارائه خدمات  سلامتی  عبارت است از نقش پیشگیری کننده ، مراقبتی ،  آموزش دهنده،  مشاوره و مدیریتی

* دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه در نقش پیشگیری و ظایف زیر را در طول این سالها انجام داده اند:

  • مشارکت  در ایمن سازی اعضاء جامعه شامل کودکان و برزگسالان در قالب برنامه های سلامتی
  • مشارکت در طرح های غربالگری در نظام سلامت مانند طرحهای غربالگری سرطان ها ، بیماریهای واگیر و غیر واگیر ( مانند فشار خون و دیابت ) غربالگیری های مربوط به بهداشت محیط و حرفه
  • مشارکت در برنامه های پیشگیرانه نظام سلامت( مانند برنامه های ارتقاء سلامت افراد، خانواده هاو جامعه)
  • مشارکت در برنامه های بیماریابی در قالب برنامه های نظام سلامت و ارائه گزارش به مسئولان
  • همکاری در ارزیابی ، تشخیص وحل مشکلات مربوط به سلامتی در سطح جامعه مانند غربالگری هیپوتیروئیدی در نوزادان

*دانش آموختگان و دانشجویان در نقش مراقبتی نقشهای زیر را ایفا می نماید:

  • ارائه خدمات بهداشتی به گروه های هدف مانند مادران، نوزادان ، کودکان ، نوجوانان ، سالمندان و افراد ناتوان
  • ارائه مراقبتهای سلامتی در مراکز بهداشتی و درمانی در نظام بهداشتی و ارجاع
  • پیگیری وضعیت سلامتی مردم( خانوداده ها و افراد) در بازدید های منزل و پیگیری از طریق مراکز بهداشتی و انجام مراقبتهای پرستاری ، آموزشی وارجاع بیماران به سطوح بالاتر بهداشتی
  • ارائه مراقبتهای فوری به آسیب دیدگان در صحنه های سوانح و بلایای عمومی جلب مشارکت و همکاری با سایر گروه های ارائه دهنده خدمات سلامتی جهت رفع نیازهای سلامتی مردم جامعه.
  • مشارکت با نهادهای اجتماعی، دولتی و خصوصی جهت ارائه خدمات سلامتی به مردم محروم و فاقد دسترسی به خدمات سلامتی.
  • دانش آموختگان و دانشجویان این دانشگاه تقشهای آموزشی زیر را در طول سالهای متمادی جهت کمک به افراد جامعه انجام داده اند:
  • توانمندسازی افراد، خانواه ها و جامعه در ارتباط با موضوعات سلامتی
  • آموزش به افراد، خانواده ها و جامعه در سطح پیشگیری بر اساس نیازها
  • بکارگیری دانش، مهارت از طریق بکارگیری فن آوریهای نوین در ارائه خدمات آموزشی
  • مشارکت و همکاری در آموزش دانشجویان و کارکنان نظام سلامت در عرصه های ارائه دهنده خدمات سلامتی
  • مشارکت در تدوین دستورالعملهای آموزشی در برنامه های حاکمیت بالینی
  • نقش های مشاوره ای دانشجویان و  دانش آموختگان این دانشگاه در ارتقاء سطح سلامتی اعضاء جامعه شامل موارد ذیل است:
  • همکاری در ارجاع فرد و خانواده در نظام سلامت کشور
  • تحلیل و شناسایی مشکلات سلامتی در جامعه و ارائه راهکارهای اصلاحی به مسئولین مربوطه
  • نقش های مدیریتی که دانشجویان و دانش آموختگان مختلف جهت ارتقاء‌ سطح سلامتی جامعه ایفا می نمایند، به قرار ذیل است:
  • همکاری و مشارکت در اجرا و توسعه قوانین مربوط به سلامتی و همکاری و مشارکت در سیاست گذاری
  • همکاری در برنامه ریزی و اجرای برنامه های مربوط به تامین سلامت و ارتقاء آن در جامعه با تاکید بر اجرای خدمات پزشکی در برنامه ها
  • همکاری در مدیریت بحرانهای طبیعی و اجتماعی در زمینه های سلامتی

 

  • حوزه پژوهش
  • چاپ بیش از 23 کتاب تالیفی / ترجمه
  • انتشار بیش از 4500 مقاله
  • تولید بیش از 400 طرح پژوهشی
  • ارائه بیش از 32 محصول با قابلیت تجاری سازی
  • حضور فعال در همایشها، سمینارهای ملی و بین المللی
  • همکاری و مشارکت در انجام و توسعه پژوهشهای مرتبط با حوزه ارتقاء سلامت ، مرگ و میر مادران و نوزادان و واکسیناسیون
  • انجام پژوهش و ارائه مقاله در کنگره های ملی و بین المللی در راستای ارتقاء سلامت ، مرگ و میر مادران و نوزادان و...
  • انتشار و انتقال دانش و کاربرد نتایج تحقیقات در جهت توسعه و ارتقاء سلامت
  • برگزاری کارگاه های زایمان فیزیولوژیک توسط اساتید گروه مامایی برای ماماهای شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
  • برگزاری کارگاه های شیر مادر توسط اساتید گروه مامایی برای پرستاران و ماماهای شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
  • برگزاری کارگاههای احیا بالغین و همچنین احیاء نوزادان توسط اساتید پرستاران و مامایی برای پرسنل پرستاری و مامایی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
  • تشکیل کلاسهای آمادگی زایمان طبیعی و ترغیب مادران به انجام زایمان طبیعی توسط دانشجویان و اساتید مامایی در بیمارستانهای طرف قرارداد
  • مشارکت فعال دانشجویان در درمانگاههای مراقبت های مادران باردار و آموزش مادران در این رابطه    
  • انجام زایمان های طبیعی توسط دانشجویان مامایی با همراهی اساتید مربوطه در بیمارستانهای طرف قرارداد
  • آموزش های سلامت مادران و نوزادان به بیماران و مراجعین توسط دانشجویان در مراکز درمانی طرف قرارداد
  • حضور و مشارکت فعال دانشجویان در مراکز بهداشتی خصوصا در واحد واکسیناسیون در مرکز بهداشتی درمانی طرف قرارداد
  •  مراقبت از نوزادان طبیعی و نارس در بخش های نوزادان طبیعی و NICU توسط دانشجویان مامایی با نظارت مربی مربوطه

حوزه درمان

اقدامات نوسازی و بهسازی:

  • ساخت ساختمان جدید در بیمارستان با در نظر گرفتن بخش های زنان، زایمان، CCU و اطفال
  • ساخت و راه اندازی بخش ICU
  • ساخت و راه اندازی بخش دیالیز
  • بازسازی و بهسازی بخش جراحی
  • ساخت و راه اندازی بخش تصویربرداری
  • بازسازی و بهسازی واحد لندری
  • همکاری جهت راه اندازی پایگاه بهداشت در بیمارستان جهت کنترل مادران باردار، کنترل کودکان زیر 6 سال و و انجام واکسیناسیون گروه های هدف
  • راه اندازی کلینیک پیشگیری و بهداشت

اقدامات پاراکلینیکی انجام شده در بیمارستان:

  • تجهیز درمانگاه قلب به دستگاه اکوکاردیوگرافی و تست ورزش
  • تجهیز درمانگاه گوش و حلق و بینی به دستگاه استروبوسکوپی
  • تجهیز درمانگاه اعصاب به دستگاه EMG-NCV
  • راه اندازی درمانگاه ادیومتری
  • راه اندازی درمانگاه های فوق تخصصی (انکولوژی، غدد، گوارش، نفرولوژی، ریه، اورولوژی اطفال، روماتولوژی، جراحی اعصاب و کلینیک درد)
  • راه اندازی درمانگاه های تخصصی پوست و اعصاب و روان

اقدامات انجام شده در حوزه ترویج زایمان طبیعی:

  • رایگان شدن زایمان طبیعی از مرداد 94 با بیمه های پایه در راستای سیاست های کشوری ترویج زایمان طبیعی و کاهش 10 درصد سالیانه آمار سزارین
  • تشکیل کلاس های آمادگی زایمان در بیمارستان از سال 94 تا کنون در روزهای خاص و اطلاع رسانی مستمر به مراجعان
  • فراهم آوردن ملزومات انجام زایمان بی درد دارویی از طریق انجام بی حسی اپیدورال در موارد دستور پزشک و تمایل بیمار
  • مجهز نمودن اتاق های  LDR جهت حضور همراه در راستای خوشایندسازی زایمان طبیعی
  • ارائه گزارش عملکرد به پزشکان زنان در خصوص آمار سزارین
  • کاهش آمار سزارین نخست زا مطابق با برنامه معاونت درمان دانشگاه تهران و کاهش فصلی 2.5 درصد
  • ممنوع نمودن سزارین نخست زا الکتیو از شهریور 96 با توجه به تذکر معاونت درمان دانشگاه تهران در خصوص کسر درجه اعتبار بخشی
  • اخذ پذیرش مادران باردار جهت زایمان طبیعی از مراکز دولتی دانشگاه تهران با رعایت سطح بندی بیمارستان و امکانات موجود
  • رایگان نمودن زایمان طبیعی نخست زا در موارد عدم وجود بیمه پایه بیماران بدون دفترچه و اتباع
  • انجام سزارین نخست زا منوط به رعایت اندیکاسیون های مامایی
  • محاسبه شاخص سزارین نخست زا در هر ماه و مطرح نمودن تغییرات آن در کمیته ترویج زایمان طبیعی
  • آموزش مادران باردار در زمینه شیردهی و برگزاری کلاس شیردهی
  • برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد پس از زایمان
  • آموزش شیردهی به مادران زایمان کرده در بخش اطفال و زایشگاه و حل مشکلات شیردهی بعد از زایمان
  • ایجاد شرایط جهت هم اتاقی نمودن مادر و نوزاد
  • ایجاد تلفن های تماس ضروری جهت تماس مادران شیرده برای حل مشکلات شیردهی
  • اخذ لوح دوستدار کودک
  • طرح پژوهشی تشکیل کلاس های آموزشی شیردهی برای مادر به همراه مادر خود (اعضای خانواده)

اقدامات انجام شده جهت کاهش مورتالیتی مادر و نوزاد

  • تهیه بالن بکری جهت کنترل موارد خونریزی های بعد از زایمان
  • در نظر گرفتن آنکال دوم برای برنامه مقیمی متخصصین زنان
  • در نظر گرفتن کد فوریت مامایی منطبق با دستورالعمل 10 توصیه ملی معاونت درمان دانشگاه تهران
  • در نظر گرفتن حضور متخصصین اطفال در هنگام زایمان در زایمان های پر خطر
  • اعلام وجود مادر پرخطر به متخصصین معین دانشگاه تهران و ستاد هدایت دانشگاه تهران مطابق برنامه آنکالی پزشکان معین
  • تهیه آمپول فیبرینوژن در بلوک زایمان برای موارد خونریزی های بعد زایمان همراه با کواگولوپاتی

حوزه فرهنگی

  • برگزاری همایش های علمی فرهنگی مرتبط با سلامت
  • تاسیس و حمایت از کانونهای دانشجویی
  • اجرای طرح پایش سلامت و تهیه شناسه سلامت جهت دانشجویان
  • برگزاری سمینار و کارگاههای آموزش علمی و فرهنگی
  • برگزاری اردوی جهادی و ارائه خدمات آموزش بهداشتی و درمانی
  • برگزاری اردوهای آموزشی فرهنگی مرتبط با حوزه سلامت
  • اجرای طرح واکسیناسیون و پیشگیری از بیماریها
  • تهیه و توزیع نشریه و بروشور در زمینه ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماریها
  • ارائه مشاوره
  • نظارت بر کیفیت غذای دانشجویی و بوفه های دانشکده ها و مراکز درمانی تابعه