جستجوی اخبار:                
   
    اخبار
 

 


    معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شأن دانشگاه این است که همکاری استاد با دانشگاه ملاک عمل برای تصویب رشته‌ها باشد، نه رابطه استخدامی و اداری.
      معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی: کیفیت آموزش و پژوهش باید با اقتصاد آن متوازن باشد.

 

      دکتر فریدون رهنمای رودپشتی با تاکید بر اینکه باید ارتباط بین کیفیت و اقتصاد آموزش و پژوهش در دانشگاه متوازن باشد، خاطرنشان کرد: مطمئنا هیچ یک بدون دیگری اتفاق نمی‌افتد، در واقع وقتی که ما از کیفیت صحبت می‌کنیم، باید نقطه‌ای بین این دو باشد.
وی با بیان اینکه ارتقاء کیفیت با افزایش هزینه میسر می‌شود، گفت: توسعه رشته‌ها در دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که کیفیت مورد نظر نیز محقق شود و مسئولان برنامه ریزی در دانشگاه وظیفه دارند این توازن را حفظ کنند.
رهنما خاطر نشان کرد: فرض کنیم که برای تصویب رشته‌ها نیازمند دانشیار و استادیار باشیم که آن هم به منابعی نیاز دارد. اما اگر همه این هزینه‌ها پرداخت شود و تصمیمی برای پذیرش دانشجو در این رشته‌ها نداشته باشیم و یا داوطلبی وجود نداشته باشد به خاطر تصویب یک رشته چند استاد و استادیار جذب کرده‌ایم و هزینه‌هایی را متحمل شده‌ایم.
وی با بیان اینکه برای اجرای یک رشته، داشتن هیئت علمی تمام وقت، نیمه وقت و حق التدریس مورد نیاز است، گفت: رویکرد آینده دانشگاه آزاد اسلامی باید استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و سازگاری با روح اقتصاد مقاومتی باشد.
معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با نگاهی اجمالی به وضعیت آموزش عالی در کشور متوجه می‌شویم ، در حالی که دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت کافی برای توسعه داشت بدون ضابطه و استاندارد‌، استاد و امکانات به دانشگاه پیام نور اضافه کردیم و از سوی دیگر به دانشگاه علمی کاربردی خارج از ماموریت خود امکان توسعه دادیم درحالیکه فراموش کردیم که دانشگاه آزاد اسلامی نیز دانشگاهی مردمی است.
وی خطاب به منتقدان گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: قطعا مسئولان این دانشگاه اعم از دکتر میرزاده و دیگران کیفیت را می‌شناسند و دغدغه آن را دارند و برای اجرایی کردن آن به اقتصاد رشته‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود توجه شده است.
رهنما یادآور شد: طبق مصوبه‌های اسناد بالادستی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی باید استانی اداره شود به طوری که سیاست‌ها، برنامه‌ها و ظرفیت‌های آن نیز استانی شود و ما باید با توجه به استادیار و دانشیار، ظرفیت را برای تصویب رشته‌ها در نظر بگیریم.
وی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که برای تصویب رشته‌ها باید هیئت علمی تمام وقت داشته باشید و بالاخص در بخش غیر دولتی که رقابت پذیر است و باید از نظر اقتصادی روی پای خود بماند و مسائل علمی را دنبال کند، این مسأله حائز اهمیت‌تر است.
به گفته رهنما، بیش از 60 هزار استاد با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند که همه آنها به نوعی عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشورند، پس صلاحیت تدریس در دانشگاه آزاد را نیز دارند و این موضوع ضرری نیز به کشور نمی‌زند.
وی ادامه داد: طبق قانون وزارت علوم، دانشگاه‌ها می‌توانند تا شعاع 150 کیلومتری از ظرفیت استادان استفاده کنند و خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی با هرم هیئت علمی مناسب و رو به رشدی که دارد، به زودی حدود 5 هزار نفر در این دانشگاه استادیار شده و حدود 7 هزار نفر نیز مدرک دانشیاری خود را اخذ خواهند کرد.
معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: آنچه که به صلاح کشور است، این است که به صورت جزیره‌ای کار نکنیم و این درحالی است که وقتی صحبت از کیفیت می‌شود رقابت پذیری نیز ایجاد می‌شود.به جای شاخص‌های استخدامی و اداری، شاخص‌های علمی را ملاک عمل قرار دهیم.
این مقام مسئول اظهار کرد: در اداره کردن دانشگاه باید به کیفیت بیشتر توجه شود و قطعا مدل آموزش عالی که در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد با دانشگاه‌های غیر دولتی متفاوت است، بنابراین باید به جای شاخص‌های استخدامی و اداری، شاخص‌های علمی را ملاک عمل قرار دهیم و متناسب با تقاضا، ظرفیت سازی کنیم.
وی با طرح این سوال که آیا تقاضا برای تحصیلات تکمیلی که امروز موضوع روز است همیشه وجود خواهد داشت؟ گفت: زمانی بود که ما با سیل مشتاقان ورود به دانشگاه و تحصیلات عالیه روبرو بودیم اما اکنون صد‌ها صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد و دیگر اینکه برای تصویب رشته‌ها مجبور بودیم استادانی متناسب با آن تقاضا‌ها جذب کنیم که اکنون آن رشته‌ها در آن مقاطع طرفداران و پذیرشی ندارند. رهنما گفت: باید برای تصویب یک رشته با نگاه به آینده که آیا تقاضا وجود دارد آن را بررسی کنیم، چرا که علم در حال تغییر است و عمر رشته‌ها نیز کوتاه مدت است بنابراین ما نباید دچار روزمرگی اشتباه شویم.
وی با بیان اینکه 30 هزار استاد تمام وقت و حدود 30 هزار نیمه وقت با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند، گفت: باید ملاک عمل برای تصویب رشته‌ها ترکیب این دو به صورت کاملا ضابطه‌مند باشد به عنوان مثال وزارت علوم می‌تواند هر دو عضو هیئت علمی نیمه وقت را یک نفر تمام وقت و هر سه استاد حق التدریس را یک نفر تمام وقت لحاظ کند.
رهنما گفت: دانشگاه‌ نسل سوم، دانشگاه‌ کارآفرین و تعالی بخش است و این تعالی بخشی باید شامل استادان، دانشجویان و کارکنان شود، بنابراین مرکز رتبه‌بندی و تعالی سازمانی معاونت برنامه ریزی دانشگاه در نظر دارد سمینار آگاهی بخشی و کارگاه های خودارزیابی و تعالی سازمانی را ابتدا در سطح مدیران برگزار کند.

 

 
 

معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی: کیفیت آموزش و پژوهش باید با اقتصاد آن متوازن باشد. نسخه قابل چاپ

Preview