جستجوی اخبار:                
   
    اخبار
 

 


    دکتر سیمین فاضلی پور عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم تشریحی واحد پرشکی تهران با تشکیل جلسه ای که با حضور اکثریت اعضاء و اساتید گروه کالبد شناسی برگزار شد بر تلاش جمعی و همت این گروه برای بررسی راهکارها و ساز و کارهای اجرائی و قانونی به منظور تامین جسد برای آموزش هر چه بهتر دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی ودر جهت توسعه دانش پزشکی تاکید نمود و گفت : حل این مشکل در گرو فرهنگ سازی مناسب برای تشویق افراد به اهدای جسد است .
      در نشست تخصصی گروه علوم تشریحی واحد پرشکی تهران عنوان شد : «وقف جسد» و توسعه دانش پزشکی در گرو فرهنگ سازی مناسب

 

     دکتر سیمین فاضلی پور عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم تشریحی واحد پرشکی تهران با تشکیل جلسه ای که با حضور اکثریت اعضاء و اساتید گروه کالبد شناسی برگزار شد بر تلاش جمعی و همت این گروه برای بررسی راهکارها و ساز و کارهای اجرائی و قانونی به منظور تامین جسد برای آموزش هر چه بهتر دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی ودر جهت توسعه دانش پزشکی تاکید نمود و گفت : حل این مشکل در گرو فرهنگ سازی مناسب برای تشویق افراد به اهدای جسد است . به گزارش سایه بیگدلی مدیر روابط عمومی این جلسه روز یکشنبه 19 آبانماه با حضور اعضای هیات علمی و اساتید گروه کالبد شناسی واحد پزشکی تهران خانم ها : دکتر سیمین فاضلی پور مدیر گروه ، دکتر شبنم موثقی ، دکتر زهرا نادیا شریفی ، و دکتر پریوش داوودی و آقایان : دکتر عباس شکور ، دکتر علی حسینی تهرانی ، دکتر علی یوسفی اودرجی و دکتر حمید رضا چگینی در دفتر گروه آناتومی واحد پزشکی تهران تشکیل شد و هریک از اعضاء به طرح دیدگاه ها و بحث و تبادل نظر پیرامون ابعاد مختلف موضوع وقف جسد برای بهبود کیفیت و ارتقاء آموزش عملی دانشجویان پزشکی پرداختند . دکترسید علی حسینی تهرانی ، آناتومیست و عضو هیات علمی واحد پزشکی تهران ضمن تقدیر و تجدید خاطره ای از « مهندس کورس پرتوی دیلمی » که با وقف جسد خود به سالن تشریح واحد پزشکی تهران اقدام قابل ستایش و خدمت عظیمی به حل مشکل کمبود جسد در دانشگاه آزاد اسلامی انجام داده است گفت : جسد مهمترین ابزار آموزشی واقعی استاد برای تدریس درس کالبدشناسی و آشنائی با ساختمان بدن انسان است ومی تواند زمینه‌های آموزشی فراوانی را فراهم آورد و کمبود جسد یکی از اساسی‌ترین مشکلات دانشکده‌ پزشکی است، موضوعی که به‌رغم بالا بودن کیفیت آموزش‌های تئوری، آموزش عملی مباحث آناتومی را با مشکل مواجه می کند . وی با یاد آوری این مطلب که : مهندس کورس پرتوی دیلمی یکی ازمعدود انسانهای نادر وفرهیخته ای بود که در تاریخ دهم مهرماه 1365 طی وصیت نامه قانونی خود جسد خود را به سالن تشریح واحد پزشکی تهران اهداء نمود . افزود : در سالهای اولیه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگترین مشکلات ما بعد از احداث آزمایشگاه ها و تهیه امکانات آزمایشگاهی ، یافتن جسد بود متاسفانه مشکل تهیه جسد برای این بود که پزشکی قانونی ، دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان دانشگاه قبول نداشت و قرار بود که از اول مهرماه سال 65 درس عملی تشریح را شروع کنیم ودر یک چنین شرایط و فضائی اهداء آقای پرتوی دیلمی واقعاٌ ارزشمند بود که برای تقدیر از این نیت خیرخواهانه عکس ایشان تا سالها زیور سالن تشریح واحد پزشکی تهران بوده است . دکتر علی یوسفی اودرجی از دیگر اعضای گروه علوم تشریحی واحد پزشکی تهران نیز با اشاره به این مطلب که سعی گروه‌های آناتومی برای تامین جسد برای آموزش هر چه بهتر دانشجویان پزشکی است گفت : باید برای این موضوع چاره‌ اساسی و زیربنایی اندیشیده شود زیرا تعداد این اجساد با توجه به تعداد دانشگاه‌ها بسیارکم است به و اهدای جسدکمک بزرگی به توسعه دانش پزشکی می شود و این مهم در گرو فرهنگ سازی مناسب برای تشویق افراد است و می توان امیدوار بود همانطور که فرهنگ اهدای عضو در کشور جا افتاده است فرهنگ اهدای جسد نیز از طریق رسانه ها و نهاد های ذیربط ترویج داده شود. دکتر شبنم موثقی آناتومیست و مسئول دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی (EDO ) تهران نیز با ارائه شواهدی از افراد فرهیخته و آگاه جامعه به فرهنگ اهداء اعضای بدن اشاره نمود و گفت : همانطور که امروزه بسیاری از افراد با تکمیل فرم اعضای بدن خود را پس از مرگ‌ اهدا کرده اند، هستند افرادی که تمایل به اهدای جسدشان برای آموزش دانشجویان پزشکی داشته باشند و تا کنون نیز از این نمونه افراد بسیار بوده اند که جسد خود را برای توسعه مرزهای این رشته به دانشگاه های علوم پزشکی وقف کرده اند . وی پیشنهاد کرد : فهرستی از اسامی و بیوگرافی این افراد تهیه و در معرض اطلاع دانشجویان و افکار عمومی جامعه قرار گیرد . در ادامه این مبحث دکتر عباس شکور استاد پیشکسوت و نام آشنای واحد پزشکی تهران ، به مقایسه وضعیت اجساد آموزشی دانشگاه های ایران و دانشگاه های بزرگ علوم پزشکی جهان پرداخت و گفت : در شرایط کنونی فاصله دانشگاه‌های ایران با سایر دانشگاه‌های بزرگ علوم پزشکی در جهان از نظر وضعیت اجساد آموزشی بسیار زیاد است. وی افزود : بر اساس استاندارد جهانی هر چهار یا شش دانشجو باید بر روی یک جسد مطالعه کنند که معمولا در دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشرفته این کار انجام می‌شود، اما متاسفانه در ایران فاصله زیادی با این استاندارد داریم و یکی از راه حل‌های کاهش این فاصله افزایش تعداد جسد در اتاق‌های تشریح است تا دانشجویان پیش از مواجهه با بیمار، تمرین و مهارت کافی را کسب کرده‌ باشند. وی افزود : بر اساس آمارهای داده شده 90 درصد افردی که پیش از مرگ اهدای عضو می‌کنند در اثر واقعه‌ای غیر از مرگ مغزی فوت می‌کنند و تنها 10 درصد این افراد قادر به اهدای عضو پس از مرگ هستند، بنابراین همانطور که فرهنگ اهدای عضو در کشور جا افتاده است لازم است فرهنگ اهدای جسد نیز در جامعه ترویج داده شود. دکتر زهرا نادیا شریفی نیز با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص این موضوع گفت : بی‌شک این مهم علاوه بر اقدامات قانونی و حقوقی نیازمند فرهنگ‌سازی است، زیرا اگر هر فردی به این موضوع بیاندیشد که کالبدش پس از مرگ می‌تواند وسیله‌ای برای توسعه دانش پزشکی و در نهایت نجات جان میلیو‌ن‌ها انسان‌ها باشد، شاید با اطمینان بیشتری نسبت به اهدای جسد اقدام کند. وی افزود : فراموش نمی‌کنیم روزی وضعیت اهدای عضو در کشور نیز به همین نحو بود و بیماران به دلیل نبود عضو اهدایی جان خود را از دست می دادند، در حالی که بسیاری از بیماران مرگ مغزی نه تنها خود در زمان حیات پیش‌بینی چنین روزی را نمی کردند، بلکه خانواده این افراد نیز حاضر نمی‌شدند که پیکر عزیزشان زندگی‌بخش یک بیمار دیگر شود.اما خوشبختانه در حال حاضر اهدای عضو در کشور نهادینه شده است و گرچه نیاز همه بیماران را برطرف نکرده است، اما ایران را در جایگاه سوم اعطای عضو در جهان قرار داده است. دکتر حمید رضا چگینی نیز به طرح استاندارد استفاده از جسد برای آموزش در رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی اشاره نمود و گفت :برای تربیت پزشکان ماهر و زبده نیازمند ابزار،لوازم و پیش‌نیازهای آموزشی هستند که جسد در بخش علوم تشریح یکی از اصلی‌ترین این نیازهاست. وی افزود : استاندارد استفاده از جسد از هر رشته به رشته دیگر متفاوت است. دانشجویان اتاق عمل یا علوم آزمایشگاهی تنها دو واحد آناتومی دارند که آن را به صورت عمومی می‌گذارند. ولی دانشجوی پزشکی در طول تحصیل خود سه بار واحدهای مرتبط با آناتومی را می‌گذراند. یک ترم سر و گردن، یک ترم اندام و ترم دیگر بر روی دست و پا کار می‌کنند.زمانی که انسان کار فرهنگی کند و مردم را از ارزش آموزشی جسد،‌ مطلع کنند حتما سایرین نیز نسبت به انجام این کار تشویق می‌شوند. خوشبختانه باورهای دینی و اعتقادات مذهبی ما می‌گوید هر چیزی که دیگران از آن نفع ببرند، ثواب دارد. پس چه اشکالی دارد این دانشجویانی که در آموزش با سختی مواجه هستند، بتوانند در پیشرفت علم از جسد استفاده و آموزش لازم را ببینند. شایان ذکر است : دکتر سیمین فاضلی پور عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم تشریحی واحد پرشکی تهران در پایان این جلسه با اشاره به این مطلب که در کنار این مسائل راه حلی که برای رفع مشکل کمبود جسد می تواند مطرح باشد گفت : در خواست از شهروندان برای وصیت کردن در مورد اهداء جسد خود پس از مرگ برای تشریح اندام می باشد و مراجع عظام تقلید نیز اینگونه وصیت کردن را برای رفع نیاز های پزشکی فاقد اشکال عنوان کرده اند . وی متذکر شد : در شرایط کنونی و طی هماهنگیهای بعمل آمده افراد خیر و نیکوکار می توانند جهت اهداء و انجام سایر تشریفات قانونی به دفتر گروه آناتومی واحد پزشکی تهران مراجعه نمایند

 

 

 

 

 

در نشست تخصصی گروه علوم تشریحی واحد پرشکی تهران عنوان شد : «وقف جسد» و توسعه دانش پزشکی در گرو فرهنگ سازی مناسب نسخه قابل چاپ

Preview