جستجوی اخبار:                
   
    اخبار
 

 


    رحيم طياريه مدير امور فرهنگي واحد علوم پزشكي تهران از برگزاري كارگاه آموزشي آشنائي با شبكه هاي مجازي با حضورجمع كثيري از اساتيد و اعضاي هيات علمي گروه هاي معارف دانشگاه آزاد اسلامي استان تهران درسالن اجتماعات اين واحد دانشگاهي در تاريخ سه شنبه 30 ارديبهشت خبر داد .
      در نشست اساتيدگروه هاي معارف دانشگاه آزاد اسلامي استان تهران مطرح شد : با تحليل هاي علمي و اكادميك پيامد هاي شبكه هاي اجتماعي ازتهديد هاي محيطي به فرصت هائي طلائي تبديل مي شوند

 

     دكتر مير مسعود فاطمي معاون فرهنگي و قائم مقام رييس دانشگاه در ابتداي جلسه «كارگاه آموزشي آشنائي با شبكه هاي مجازي » و به نيابت از دكتر سيد محمود طباطبائي رئيس واحد علوم پزشكي تهران ضمن خير مقدم به حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا عبدالوحيد وفائي دبير شوراي گروه هاي معارف اسلامي استان تهران ، حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا طيبي رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و ساير مدعوين گرانقدر واساتيد گروه معارف استان تهران گفت : تشكيل اين جلسات و كارگاه هاي آموزشي اقدام موثري در جهت آگاهي و شناخت هرچه بيشتر اساتيد گروه معارف بعنوان تاثير گذارترين قشردانشگاه در زمينه ارتقاء سطح فرهنگي وانتقال ارزشهاي ديني و اسلامي و همچنين پاسخگوئي به نياز فكري و روحي دانشجويان بعنوان نمايندگان نسل جوان و آينده سازان جامعه فرداي ميهن اسلامي است .
معاون فرهنگي واحد علوم پزشكي تاكيد نمود : گر در رسانه‎های فضای سایبر، به شبکه‎های خبری و شبکه‎های اجتماعی به دقت نگاه کنیم، نقش گسترده رسانه ها را در ترویج ، تخريب و تعمير سبک زندگی را بخوبي مشاهده مي كنيم .
وي افزود : تنوع در امكانات و سرعت درانتقال پيام رسانه اي ايجاب مي كند كه به جاي فرار از واقعيات و به دور از تعصبات ، فضاي سايبري و تاثير رسانه هاي جديد را بر سبك زندگي جوانان خود بشناسيم و با بهره گيري بهينه از اين تسهيلات الكترونيكي تهديدات محيطي را به فرصت هاي طلائي تبديل كنيم .وي تصريح نمود :
در حوزه مسائلي كه به رسانه ها مرتبط است گرفتار افراط و تفريط شده ايم و شايسته است با هوشمندي ، درايت و عقلانيت ابتكار عمل را در دست گرفته و با شناخت متقضيات محيطي و شرايط داخلي و جهاني وارد حيطه عمل شويم .
حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا عبدالوحيد وفائي دبير شوراي گروه هاي معارف اسلامي استان تهران نيز با ارائه گزارشي از عملكرد اين شورا و برگزاري كارگاه هاي آموزشي كه تا كنون در زمينه آشنائي با اينترنت و اينترانت برگزار شده است برنامه هاي آتي شوراي گروه هاي معارف اسلامي استان تهران را در جهت تشكيل كارگاه هاي آموزشي سه روزه و درس دانش خانواده و مجوز تدريس درس اخلاق براي اساتيد شركت كننده در اواخر خرداد و تيرماه سال جاري اعلام نمود .
در ادامه مهندس محمد حيدري مدرس و سخنران اين كارگاه آموزشي اهداف و مزيت بررسي هاي كارشناسانه را در انجام مطالعات كاربردي و تحليل تاثيرات و پيامدهاي شبكه هاي اجتماعي را در محيط هاي علمي و آكادميك تشريح نمود .
وي با ارائه گزارش مبسوطي از تاريخچه پيدايش اينترنت و وب سايت ها و چگونگي ايجاد شبكه اجتماعي فيس بوك گفت : محيط هاي دانشگاهي بهترين مكان براي پرورش حس خلاقيت ، ابداع و نوآوري جوانان است . وي تصريح نمود : اكثر اختراعات و ابداعاتي كه زندگي انسانها را در جوامع بشري دستخوش تحولات بنيادين نموده است از دل مراكزدانشگاهي و با حمايت و بودجه هاي كلان دولتي شكل گرفته است. وي گفت : بايد در چرائي اين نكته تامل كنيم كه چرا با وجود داشتن اينهمه سرمايه هاي اجتماعي اعم از استاد ودانشجو ونيز وفور جوانان مستعدي كه همه ساله از دانشگاه هاي مختلف كشور فارغ التحصيل مي شوند ، تا اين حد در تقويت ايده هاي خلاقانه و حمايت از ارائه طرح هاي نو با پشتوانه هاي مالي و دولتي تعلل كرده باشيم ؟
مهندس حيدري سپس سرفصل مطالب آموزشي خود را با چگونگي تولد شبکه‌ های اجتماعی آغاز نمود و گفت :
هرچند تنها طي چند سال اخیر است که سایت ‌های شبکه‌ی اجتماعی در دنیای اینترنت جایگاه قابل توجهی پیدا کرده‌اند، ولی قدمت آنها به بیش از یک دهه پیش برمی‌گردد. وي در باره هدف اوليه از راه اندازي و تاسيس شبكه هاي اجتماعي گفت : اغلب شبکه‌ های اجتماعی اولیه با هدف دوست‌یابی و سرگرمی راه‌اندازی شده اند
وبدين ترتيب اصطلاح «وب ۱» اشاره به اینترنت در قرن گذشته دارد که کاربران نقشی کمرنگ در دنیای مجازی داشتند و استفاده از وب‌سایت‌های ایتترنتی اغلب در يك فرآیند ارتباطی یک‌‌سویه و از جانب رسانه به مخاطب بود. از سال‌های آ‌غازین هزاره‌ی جدید دنیای اینترنت وارد دوره‌ی «وب ۲» (Web 2.0) شد که در آن پایگاه ‏های تعاملی اهمیت بیشتری پیدا کردند و نقش کاربران برجسته‌تر شد. در دوره‌ی «وب ۲» وب‌سایت‌های تعاملی که فعالیت‌شان برمبنای حضور کاربران پیش می‌رفت به‌تدریج اهمیت بیشتری پیدا کردند و شبکه‌ های اجتماعی یکی از انواع این ‌وب‌سایت‌ها بودند.
با گسترش فضای وب ۲ کم ‏کم سروکله‌ی شبکه‌ های اجتماعی جدی‌تر پیدا شد که در سال‌های بعد هر کدام به غول‌های اینترنتی تبدیل شدند. اورکات (Orkut)، های‌فایو (Hi5)، مای‌اسپیس (MySpace) و فیس‌بوک (Facebook) مهم‌ترین این سایت‌ها بودند که همگی در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ شروع به فعالیت کردند
مهندس علي مهدي لو ديگر سخنران اين جلسه نيز با نقد و بررسي و ارائه نظريات مختلف در باب چالش ها و معظلاتي كه استفاده از فضاي مجازي براي جوانان و خانواده هاي ايراني و سبك زندگي آنان ايجاد مي شود گفت : شبکه‌ اجتماعی“، مفهومی است که پیش از طرح در عرصه فضای مجازی، در فضای واقعی جوامع نیز دارای مطرح بوده است. اما مسئله‌ای که باعث پر رنگ شدن چنین مفهومی در فضای جامعه ر ماه ‌های اخیر شده است، نقش ویژه‌ای است که شبکه‌ های اجتماعی اینترنتی در تحولات سیاسی یک سال اخیر و یا به عبارت دقیق‌تر چند سال اخیر ایران، ایفا کرده‌اند.تقریباً می‌توان گفت که بیشتر شبکه‌ های اجتماعی مطرح در دنیا، از سوی مؤسسات مطرح و وابسته به ایالات متحده تأسیس شده‌اند و سهم دیگر کشورها در ایجاد و توسعه جهانی شبکه‌های اینترنتی بسیار کم بوده است . و شايد اينك زمان آن فرا رسيده اباشد كه تمام دانش و اطلاعات آماري، فني و تخصصي را در مورد شبكه هاي اجتماعي جمع آوري و بدون پيشداوري به مخاطبان ارائه دهيم و قضاوت نهائي را به ذهنيت و ديدگاه افراد واگذار كنيم . طبعاٌ بهترين راهكارها با همدلي و آگاهي و مشاركت فعالانه مخاطبان حاصل مي گردد .

 

 

 

 

 

در نشست اساتيدگروه هاي معارف دانشگاه آزاد اسلامي استان تهران مطرح شد : با تحليل هاي علمي و اكادميك پيامد هاي شبكه هاي اجتماعي ازتهديد هاي محيطي به فرصت هائي طلائي تبديل مي شوند نسخه قابل چاپ

Preview